Skip to main content

Veelgestelde vragen

Gewone zeehond tijdens vrijlating.

Openingstijden

Wanneer is Zeehondencentrum Pieterburen geopend?

Het Zeehondencentrum is iedere dag voor bezoekers geopend. Van 1 april tot en met 31 oktober kun je langskomen tussen 10.00 uur en 17.00 uur. Daarbuiten zijn we van 11.00 uur tot en met 16.00 uur geopend.

Tickets en entree(prijzen)

Wat zijn de entreeprijzen?
Al onze verschillende tickets en bijbehorende prijzen kun je op onze ticketinformatiepagina  vinden.

Waarom moet ik entree betalen?
Wij ontvangen geen subsidies en worden niet ondersteund door de overheid. Om dit werk te kunnen doen zijn we volledig afhankelijk van donaties en entreegelden. Daarom is het noodzakelijk om entree te betalen. 

Op welke manieren kan ik tickets kopen?
Je kan een ticket kopen via onze online ticketshop, een van onze verkooppartners of bij ons aan de kassa.

Waar kan ik online tickets kopen?
Je bestelt jouw tickets via onze ticketshop. De tickets krijg je toegestuurd op het emailadres waarmee je je bestelling afmaakt. De QR-codes op deze tickets zijn je toegangsbewijs en worden gescand bij onze kassa. Neem deze dus mee (digitaal of uitgeprint) wanneer je op bezoek komt.

Ik heb geen tickets ontvangen, hoe kan dat?
Controleer of de e-mail met tickets niet in je ongewenste berichten terecht is gekomen. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we of er iets mis is gegaan met je reservering.

Kan ik mijn online ticket annuleren?
Dat kan. Doordat we onze tickets niet zelf verkopen, maar via Ticketcounter kunnen wij het geld niet aan je terugstorten. Wil je je geld terug, dan moet je contact opnemen met hen via het mailadres info@ticketcounter.nl. Wil je op een andere dag langskomen? Dan kun je de bestelde tickets voor de verkeerde dag gewoon meenemen. We regelen het hier aan de kassa voor je.

Wie zijn jullie verkooppartners?
Je kan onze entreetickets niet alleen bij ons kopen, maar ook bij een aantal partners. Via deze verkooppunten zijn geldige tickets beschikbaar:

  • DoeZoo Leens
  • Waddenweelde
  • Trippr
  • Tiqets

Hoe gebruik ik tickets die ik via een verkooppartner heb gekocht?
Op dezelfde manier als dat je een ‘gewoon’ ticket inlevert: neem het mee naar de kassa en dan scannen we deze ter plekke.

Ik ben donateur en/of adoptant. Moet ik van tevoren aangeven dat ik langskom?
Nee, dat is niet nodig. We checken dit aan de hand van je gegevens die we opvragen bij de kassa. Maar als je adoptant bent, kan het wel handig zijn om dit van tevoren te mailen. Dan kunnen we ons namelijk voorbereiden op je komst en tijd vrijmaken om met je mee te lopen naar jouw geadopteerde zeehond (als deze zichtbaar is voor bezoekers). Wanneer het druk is en je komt spontaan langs is dat vaak niet mogelijk.

Ik heb een Burenpas. Moet ik van tevoren aangeven dat ik langskom?
Nee, dat is niet nodig. Neem wel je Burenpas mee. Anders kunnen we dit niet controleren. 

Ik heb een Kom-je-langs-kaartje gekregen. Moet ik van tevoren aangeven dat ik langskom?
Het is niet nodig om een reservering te maken voordat je langskomt. Je kan je kaartje inleveren bij de kassa. Let op: het kaartje is geldig voor 1 persoon.

Ik ben 60-plusser. Krijg ik korting?
Nee, wij geven geen korting op basis van leeftijd. Een uitzondering daarop zijn onze lagere prijzen voor kinderen van 12 jaar of jonger en baby’s.

Ik ben student. Krijg ik korting?
Ja, als student krijg je korting. Op onze ticketinformatiepagina  kun je hier meer over lezen. Neem wel je studentenpas mee om aan te tonen dat je daadwerkelijk student bent.  

Ik heb een ANWB-pas. Krijg ik korting?
Voor de ANWB-pas geldt dat je alleen korting krijgt als je tickets boekt via de website van ANWB. Je krijgt geen korting aan de kassa door je ANWB-pas te vertonen.

Geldt mijn … pas ook?
We geven geen speciaal tarief voor de volgende passen of kaarten:

  • Museumkaart
  • CJP-pas

Ik kom met een groep. Krijgen we korting?
Misschien. Meer info vind je op onze groepsreserveringpagina. Om hiervoor in aanmerking te komen kun je vooraf reserveren en aangeven dat je gebruik wilt maken van de groepskorting.

Toegankelijkheid

Wat zijn jullie huisregels?
Leuk dat je het zo spontaan vraagt! Daar hebben we een aparte pagina voor: lees hier onze huisregels en praktische informatie.

Zijn jullie meertalig?
Alle informatie in het bezoekerscentrum is beschikbaar in drie talen: Nederlands, Duits en Engels. Rondleidingen kunnen ook in het Duits of Engels gegeven worden, maar uitsluitend op afspraak.

Zijn jullie toegankelijk voor mensen met een handicap?
Ja, het hele terrein van het Zeehondencentrum is toegankelijk. Ook is er een geschikt toilet voor gehandicapte personen. Wel is het zo dat het als rolstoelgebruiker lastig kan zijn om de zeehonden in hun verblijven te zien. We helpen je graag daarbij om je bezoek zo leuk mogelijk te maken. Voel je vrij om van tevoren contact  met ons op te nemen over je bezoek. Vooral in de drukke periodes is het fijn als we van tevoren weten dat je langs wil komen.

Moeten begeleiders van gehandicapte personen entree betalen?
Ja, zij worden beschouwd als gewone bezoekers.

Kan ik een rolstoel lenen?
Ja, we hebben ook een rolstoel die je mag gebruiken. Het is handig om deze te reserveren. Neem daarvoor vooraf aan je bezoek contact  met ons op.

Mag ik mijn hond of ander huisdier mee naar binnen nemen?
Nee, er mogen geen honden of andere huisdieren mee naar binnen. Dat geeft risico voor het overbrengen van overdraagbare ziektes tussen dier en zeehond. Hulphonden worden in overleg vooraf op bepaalde plaatsen toegestaan. Neem daarvoor contact met ons op. Bij de ingang van ons gebouw staan twee hondenbenches. Aan onze kassa zijn slotjes beschikbaar die op deze benches passen. Je mag je hond tijdens je bezoek in de bench laten.

Let op: het is in Nederland verboden om je hond achter te laten in de auto. Wij zijn genoodzaakt om de politie in te schakelen wanneer wij hier melding van krijgen. Doe dit absoluut niet.

Bezoek en activiteiten

Hoelang duurt een bezoek?
Dat verschilt voor iedere bezoeker. Wil je elke vierkante meter van ons terrein verkennen, elke snorhaar van iedere zeehond tellen én alle informatie lezen? Dan ben je hier zo twee uur. Kom je alleen de huidige patiënten gedag zeggen? Dan kun je met een half uur klaar zijn. Zo passen we in ieders dagplanning.  

Wat is er te zien in het Zeehondencentrum?
Zeehondencentrum Pieterburen is een ziekenhuis voor zeehonden dat je kunt bezoeken. Na het kopen van een kaartje krijg je toegang tot het bezoekerscentrum en mag je op gepaste afstand kijken naar de zeehonden in de drie fasen van opvang. Van de warme ruimtes in de eerste fase tot de grote baden in de laatste fase.

Daarnaast hebben we een vaste expositie over ons werk. Al meer dan 50 jaar verzorgen we zeehonden en zetten we ons in voor hun leefgebied. En in die jaren hebben we ontzettend veel geleerd en meegemaakt. Niet alleen over hoe we zeehonden het beste kunnen opvangen en verzorgen, maar ook wanneer onze zeehondenwachters wel of niet moeten ingrijpen. We delen onze kennis en ervaring met je in ons bezoekerscentrum.

Kan ik mijn (verjaardags)feestje bij jullie vieren?
Voor kinderpartijtjes hebben we een speciaal arrangement samengesteld. Meer informatie kun je hier vinden.

Zijn er ook rondleidingen of andere extra activiteiten in het Zeehondencentrum?
Ja, we bieden rondleidingen aan. Je kan meer informatie opvragen bij onze kassa of contact met ons opnemen.

Hoe kan ik deelnemen aan activiteiten?
Je kan deelnemen door bij de kassa een kaartje te kopen of je aan te melden via onze activiteitenagenda . Voor gratis activiteiten, zoals presentaties, is het niet nodig om je aan te melden.

Moet ik reserveren voor de activiteiten?
Dat verschilt per activiteit, sommige zijn te reserveren en andere expliciet niet. Onze medewerkers kunnen je meer vertellen.

De tickets zijn uitverkocht op de website, kan ik een ticket kopen in het Zeehondencentrum?
Nee, dat is niet mogelijk. Als de website aangeeft dat de tickets zijn uitverkocht, zijn er ook geen tickets meer beschikbaar aan de kassa.

Ik zie nog wel beschikbare tickets maar kan niet meer reserveren?
Sommige activiteiten werken met een reservering vooraf, zoals de rondleidingen achter de schermen. Wanneer er op de dag zelf nog tickets aan de kassa verkocht kunnen worden is het niet meer mogelijk om ook nog via de website tickets te kopen. Dit is omdat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn en om te voorkomen dat er dubbel geboekt wordt.

Kan ik een zeehond voeren?
Nee, het voeren van zeehonden wordt alleen gedaan door onze getrainde verzorgers.

Kan ik een dagje komen meehelpen?
Iedereen die met de zeehonden werkt is 18 jaar of ouder en heeft eerst de interne opleiding van het Zeehondencentrum gevolgd. Zonder die training kun je niet een dagje vrijwilligerswerk in het Zeehondencentrum doen. Er is wel een speciaal arrangement waarbij je een dag mee mag lopen met een zeehondenverzorger , maar dit is niet gratis.

De zeehonden

Hoeveel zeehonden zijn er in het Zeehondencentrum?
Dat kan verschillen. Er worden zieke, gewonde of verweesde dieren opgevangen en nadat ze hersteld zijn worden de dieren weer vrijgelaten. Geen enkel dier verblijft permanent in opvang. Het aantal dieren dat aanwezig is in het Zeehondencentrum verschilt daarom altijd. Soms zijn er meer dan vijftig, maar het gebeurt ook wel eens dat er minder dan tien dieren zijn.

Hoe weet ik zeker dat er veel zeehonden zijn tijdens mijn bezoek?
Dat weet je niet, maar je hebt de meeste kans op veel patiënten tijdens de twee pupseizoenen. Deze vinden plaats voor de gewone zeehond  in de zomer en voor de grijze zeehond  in de winter. Gemiddeld vangen we in de maanden juli tot en met augustus de pup van de gewone zeehond op en december tot en met januari de pup van de grijze zeehond.

Kan ik alle zeehonden zien?
Nee, niet allemaal. De dieren die erg ziek zijn of intensieve zorg nodig hebben liggen op een intensive care afdeling waar alleen de dierenarts en de verzorgers komen. Zo krijgen ze de rust die ze nodig hebben. Wanneer ze voldoende hersteld zijn verplaatsen we ze naar de grote baden, waar ze ook te zien zijn voor publiek.

Zijn de dieren binnen of buiten?
Beide. Je kunt vanuit het overdekte bezoekerscentrum meekijken in de eerste fase van de opvang en ook in enkele buitenbaden kijken. Andere baden vind je op het buitenterrein.

Mag ik foto’s maken?
Ja, dat mag. Je mag niet de flitser gebruiken. De flitser werkt erg verstorend voor de zeehonden in de opvang. Wil je foto’s maken die niet bedoeld zijn voor eigen gebruik, neem dan vooraf contact op.

Mag ik de dieren aanraken?
Nee. Alle dieren in de opvang zijn wilde dieren die weer terug naar hun natuurlijke leefomgeving gebracht worden als ze hersteld zijn. Er wordt geprobeerd het contact met mensen te minimaliseren.

Hoe worden de dieren verzorgd?
Dat is wel een ingewikkelde vraag voor deze pagina. We leggen het je helemaal uit op onze website. Een aantal interessante artikelen zijn: Dag in de zorg, Zorgprotocollen, Zorgfases en voeding en medicijnen.

Waarom staan er geen waterbakjes in de verblijven?
Zeehonden drinken niet. Ze halen het vocht uit hun eten. Hebben ze extra vocht nodig? Dan dienen onze zeehondenverzorgers dat toe via slangvoeding.

Hoe zit het met dierenwelzijn?
Dierenwelzijn staat bij in het Zeehondencentrum boven aan. Dat betekent dat de keuzes om dieren op te vangen, hoe te verzorgen, wel of niet voor het publiek te zien en vrij te laten altijd worden afgewogen tegen het welzijn van een zeehond.

Wat eten de zeehonden?
Dieren die nog moeten aansterken krijgen voornamelijk vispap. Deze wordt gemaakt van zalm. Gaat de zeehond over op (vaste) vis, dan krijgen ze haring.

Zijn er ’s nachts ook mensen in het Zeehondencentrum?
Ja. De verzorgers doen altijd nog een avond- en nachtronde bij de dieren. Daarnaast wonen op het terrein van het Zeehondencentrum zo’n 20-30 studenten en vrijwilligers op de campus. Er zijn dus altijd mensen aanwezig.

Kunnen we zeehonden in het wild zien?
Dat kan. Maar niet in Pieterburen. Pieterburen ligt namelijk niet direct aan het water maar zo’n twee kilometer van de dijk. Daarachter bevinden zich nog enkele kilometers kwelder voordat je de zee bereikt. Vanuit de haven in Lauwersoog varen onze boottochten regelmatig uit om zeehonden in het wild te spotten. Ten derde is er een zeehondenkijkwand in de periode dat de gewone zeehonden hun pups krijgen. Deze kijkwand vind je aan de rand van de Dollard, een gebied tussen de provincie Groningen en Duitsland. Let op: dit gebied nog wel zo’n uur rijden (ongeveer 60 km) van het Zeehondencentrum.

Vaartochten

Wat voor vaartochten bieden jullie aan?
Je kan onze vaartochten en de geplande data waarop we uitvaren terugvinden op onze boottochtenpagina .  

Op welke manieren kan ik tickets kopen?
Tickets voor onze vaartochten zijn verkrijgbaar bij ons aan de kassa en via onze online ticketshop. Op beide manieren boek je dezelfde plekken. Zijn er geen plekken online meer beschikbaar? Dan kunnen we ook aan de kassa je geen tickets meer aanbieden.

Kan ik mijn tickets annuleren?
Ja, dat kan tot 24 uur vooraf.  Je kunt dan het bedrag teruggestort krijgen minus de transactiekosten. Neem hiervoor contact met ons op.

Kan ik mijn vaartocht combineren met een bezoek aan het Zeehondencentrum?
Natuurlijk kan dat! Wel is het zo dat je voor beide activiteiten verschillende tickets moet kopen. Een ticket voor een boottocht geeft je geen toegang tot het centrum en vice versa. Let er ook op dat de boot vertrekt uit de haven van Lauwersoog. Het Zeehondencentrum ligt in Pieterburen. Deze twee plaatsen liggen hemelsbreed op 20 kilometer afstand van elkaar. Je doet hier ongeveer 25 minuten over met de auto.

Kan ik mee met het vrijlaten van zeehonden?
Dat kan. We verkopen tickets voor onze vrijlaattochten via onze online ticketshop. Wil je graag meer informatie over deze bijzondere vaartocht? Dat kun je lezen op onze boottochtenpagina.

Hoever van tevoren wordt het bekend gemaakt wanneer jullie zeehonden gaan vrijlaten?
Vrijlatingen kunnen wij nooit ver van tevoren plannen. Als een dier hersteld is streven wij ernaar de zeehond ook zo snel mogelijk weer terug naar zee te brengen. Daarom plannen wij vrijlatingen gemiddeld zeven à tien dagen vooruit. Staan er geen data op onze kalender? Dan zijn er nog geen dieren die voldoende hersteld zijn om vrijgelaten te kunnen worden.

Er zijn geen tickets beschikbaar om zeehonden vrij te laten. Kan ik op een wachtlijst?
Nee, we hebben geen wachtlijst. Wel sturen we een nieuwsbrief uit, zodat je als eerste weet wanneer er nieuwe data zijn waarop we uitvaren. Wil je deze mail ook ontvangen? Geef je op via onze zeehonden vrijlatenpagina.

Mag mijn hond mee bij de Waddenexcursies of het vrijlaten van zeehonden?
Uitsluitend in overleg vooraf is het misschien mogelijk om de hond mee te nemen aan boord. Neem hiervoor contact met ons op.

Mag ik mijn baby meenemen op een vaartocht?
Het kan, maar we adviseren om dit niet te doen. Er zijn geen zwemvesten o.i.d. voor kinderen onder 4 jaar aan boord en voor baby’s is een vaartocht erg lang. Vanwege de aard van de tochten kan een huilende baby de dieren die de passagiers willen gaan zien verstoren en het formaat van de boot is zodanig dat er geen extra ruimte is voor een kinderwagen of buggy. Deze nemen de plaats van een passagier in en daarom wordt ook voor de allerkleinsten een ticket gevraagd.

Overige vragen

Ik ben iets kwijtgeraakt. Waar kan ik dit aangeven?
Meld het altijd als je een voorwerp bent verloren. Dan kunnen we er namelijk extra op letten. Of als het gevonden is, maken we een afspraak zodat je het op kan komen halen. Je kan dit melden door contact met ons op te nemen.  

Kan ik een kluisje huren of mijn jas in een garderobe ophangen?
Nee, we hebben geen publieke kluisjes of garderobe. Wil je écht even iets kwijt? Dan kun je je bij kassa melden.  

Kan ik mijn baby ergens verschonen?
Ja, we hebben een uitklapcommode bij ons toilet voor gehandicapte personen in.

Het Zeehondencentrum is niet op Texel?
Nee, wij bevinden ons in het noorden van de provincie Groningen. Op het eiland Texel bestaat een andere zeehondenopvanglocatie, genaamd Ecomare. Geen zorgen, je bent niet de eerste die dit vraagt. En je zal ook niet de laatste zijn. We kunnen je alleen niet binnenlaten met tickets voor Ecomare. Heb je per ongeluk de verkeerde tickets besteld, dan zul je voor een bezoek aan ons toch echt nieuwe moeten bestellen.